Friday, March 11, 2011

pesanan untuk blogger !

Assalammualaikum !
aku ni memang suka sangatsangat nak terjah blog orang .
lagilagi ada kisahkisah kehidupan dorang .
tapiiiii . ada blog tu tajuk dah best . tapi ak tak boleh baca .
camne ?
tolong lahh wahaiwahai blogger .
aku nak bagi lahh nasihat sikit .
aku nak bagi nasihat bukan bermakna aku ni pandai , teror dan femes dalam dunia belog ni .
tapi sekadar nak berkongsi pandangan je oke .
yang boleh terima tu , juz take it .
kalau tak boleh terima , juz leave it .
thats all . simple right ??

ok lahh . mari kita mula kan sesi meluah perasaan aku terhadap sesetengah blog ok .



1 . aku nak tegur pasal font . ia termasuk lahh jenis font tu dan warna nya . kalau boleh , ambil lahh warna yang sesuai dan senang orang nampak . kalau dah background terang , warna font terang , boleh kena buta warna lah kawan ! huhu ! aduhhh . camne nak baca . jenis font nya pun haruslahh senang nak difahami dan senang nak baca .

2 . korang tak payah lahh letak widget yang bermacam yang boleh menyebabkan blog korang berat . boleh hang komputer den . fikirkan lah blogger yang tidak mempunyai speed internet yang begitu laju . elokelok nak view blog korang , tetiba hang . so korang yang rugi kan ? lari satu customer . wahhh ! cam berbisnes lak kn .

3 . kemudian , ni diutamakan untuk bloggerblogger yang muda mudi yang masih bersekolah , remaja dan awal 20-an (maybe aku termasuk skali dalam golongan ni) . cara mengeja tu , tolonggggg lahh bagi yang tua memahami . orang berblog ni macammacam usia . so guna lahh cara ejaan yang betul sayangsayang ! dulu entry yuyu zulaikha pon ade cerita pasal budakbudak sekarang guna ejaan yang ntah apaapa lahh ! nak guna ejaan yang lain pun , bagi lah yang boleh difahami .

contoh perkataan budakbuak sekarang :
aty - hati
iye - dia
sayunk - sayang
buhsan - bosan
tade - tak ada
menci - benci
neh - ni
ace cite - cuba cerita (ehhh ! tu citer kak limah plak)

so guna kan lahh bahasa yang mudah dipahami oke .

4 . oke last lahh ! kepada yang suka letakletak link kat blog tu , kalau bolehh , able kan lahh right click tu semula. leceh la babe . nak tengok blog u . pastu dalam masa yang sama , nak view jugak link yang korang bagi tu . kalau tak , terus click kat link tu , dah hilang tak boleh view blog korang balik . leceh la kan nak back . kalau dah mara ke depan sampai dah sampai ke web yang lain , kan susah nak patah balik ke entry yang mulamula td . tak pun , link korang tu , view kn untuk new tab . boleh kan ? :)

so itu je lahh ! harap semua tidak lah melenting .
harap dapat lah bekerjasama .
saya tidak kata saya bagus oke .
kadangkadang , saya pun tersalah tulis jugak .
sambilsambil meluahkan perasaan ni , saya menasihatkan diri sendiri .
sekian , Assalammualaikum .:))

No comments: