Friday, February 11, 2011

ciriciri isteri solehah !


assalammualaikum !
haa ! tension . pasal apa ?
pasal kawen ! hahah !
aku ni tak la nak kawen lagi .
tapi dah sebok2 orang sekeliling tanya aku pasal kawen .
rimasss !
asal jumpa aku je , "haa eqa ! bila nak kawen ?"
"eqa , kaw bila lagi"
hadoiii ! aku nak jawab apa yer ?
sangat lah bosan .
sebab jawapan tetap sama "lambat lagi"
"kumpul duit doe"
"kumpul harta dulu"
sabar lahh kawan2 .
kenapa lah korang pulak yang kelam kabut nya .
nanti aku nak kawen , aku akan publish kat korang sume .
aku tak kan kawen senyap2 .
tak cam korang tu (sesetengah kawan la) .
kawen senyap2 . tetiba bawak anak .
tetiba dalam fesbuk "my son" , "my daugther"
sungguh ajaib . tetiba . kenapa yer rahsia benda baik begitu rakan2 ?
kawan aku dah ramai sangat yang kawen .
tp , aku tak pernah langsung pergi kenduri kawan aku .
pelik kn ? hahah ! mungkin lah aku bukan kawan bagi mereka .
tapiiii , kawan2 yang lain pon tak tahu jugak .
macam mane tu ??
ok lah . tak pe lahh . lupa kn lah pasal mereka .
yang pasti , ak tak kan senyap2 !
aku akan roger satu MALAYSIA !
hahha !
aku ni perangai tak berapa elok lagi .
belum sepenuhnya perangai keisterian .
bagi lahh aku peluang perbaiki segala sikap2 buruk aku ni sebelum jadi bini orang .
aku ni nak lah jadi isteri solehah .
tapi , ciriciri isteri solehah , belum ada sepenuh nya .

antara ciriciri nya menurut dalil2 Islam :


~Mentauhidkan Allah dengan mengabdikan diri hanya kepada-Nya tanpa menyekutukan-Nya dengan sesuatupun.

~Tunduk kepada perintah Allah, terus menerus dalam ketaatan kepada-Nya dengan banyak melakukan ibadah seperti solat, puasa, bersedekah dan selainnya.


~Menjauhi segala perkara yang dilarang dan menjauhi sifat-sifat yang rendah yang boleh menghakis sifat-sifat mulia.


~Selalu bertaubat kepada Allah


~Menaati suami dalam perkara kebaikan


~Menjaga dirinya ketika suami tidak berada di sisinya


~menjaga anak-anak, rumah, dan harta suaminya


~Penuh kasih sayang, selalu kembali kepada suaminya dan mencari maafnya


~Melayani suaminya (berkhidmat kepada suami) seperti menyiapkan makan minumnya, tempat tidur, pakaian dan seumpamanya.


~Menjaga rahsia-rahsia suami


~Selalu berpenampilan yang bagus dan menarik di hadapan suaminya sehingga bila suaminya memandang akan menyenangkannya.


~Ketika suaminya sedang berada di rumah, ia tidak menyibukkan dirinya dengan melakukan ibadah sunnah yang dapat menghalangi suaminya untuk istimta’ (bernikmat-nikmat) dengannya seperti puasa, terkecuali bila suaminya mengizinkan.


~Pandai mensyukuri pemberian dan kebaikan suami,


~Bersegera memenuhi ajakan suami memenuhi hasratnya, tidak menolaknya tanpa alasan yang syarie, dan tidak menjauhi tempat tidur suaminya

~Menguruskan rumahtangga

~ Berpakaian menurut ajaran Islam

~Menjaga batas pergaulan


haaa ! itu semua kena lahh memenuhi segala ciriciri dalam islam .
insyaallah , bila jodoh sudah sampai , kawen lah aku dengan suami yang telah ditetapkan allah untuk aku .
aminnn :)

hey ! tak abes lagi nih haa !
ada lagi aku nk cakap ! ishhhh !
kalau nak kawen , bukan senang tau .
macam2 kena urus .

~pelamin la .
~kenduri
~khemah
~makan
~baju pengantin
~tok kadi
~photographer .
~make up .
~kad kawen .
~warna tema
~fesyen baju , fesyen khemah , fesyen pelamin . almaklum lahh . sekarang ni semua kena berfashion . kalau tak , nanti tak cantek la . tak berseri lahh . huhhh !
~dan macam2 lagi seangkatan dengan nya .

haaa ! banyak kn ?? duet nya cukup ke idakkk ?
hahah ! oke ! tunggu je bila aku akan publish tarikh aku kawin oke :)

2 comments:

Sekamar Rindu said...

salam.....semua bakal2 isteri perlu baca ni..

entri yg sangat baguss

Kesah NurEqa said...

haha . tq2 :)