Monday, April 04, 2011

atok dah takde . semoga atok tenang disana .

Asslammualaikum !

"semoga atok tenang disana, adik sentiasa doakan kesejahteraan atok saleh , atok kasmari , nenek dan ayah kat sana"


04/04/2011 - 0835am


calling masok :
ibu : adik , adik dekat mana?! tepon lama nak angkat ! (suara cemas+suara sedih)
aku : kenapa ? ibu jangan mainmain buat suara camtu ! adik baru beli sarapan kat bawah . tak bawak handphone . kenapa ??
ibu : adik , atok dah meninggal .
aku : atok ???? siapa ?? 
ibu : atok la adik . pak long baru begitahu . jom balek sekarang ! 
aku : (hanya terdiam dan terus mengalir air mata aku) oke2 .

atok ke ?? ishh ! betul ke ni ??
aku baru lepas tengok dia . die dah sihat .
baru baik demam .
betul ke tu atok Ya Allah !
kuat kan lah semangat aku nak terima semua ini !

aku dengan segera terus masuk ke bilik bos .
walaupun ada tetamu bos time tu .
aku masuk je . dah tak boleh pikir apa dahh !

aku : bos . eqa nak mintak balek . atok eqa baru meninggal . (sambil menangis)
bos : innalillah .
tetamu bos : innalillah .
bos : meninggal kenapa ? dekat mana ?
aku : sakit bos . dekat segambut . boleh tak ika balek ?
bos : oke2 . pegi lah balek . dah2 . jangan nangis2 . drive kereta elok2 . ika .. ! nah sedekah .
aku : terima kaseh kak ! Allah je yg balas !
(Ya Allah , kau lindungilah mereka dan murah kan lah rezeki mereka yang menyenangkan urusan ku, amin )

terus ke meja kak mas .
bagi tahu dia .
dan tunggu kak zai . nak bagitahu kak zai nak balek .
pastu teros ke opis ibu .
pick up ibu . sambil air mata tak boleh berhenti keluar .
calling encik bibit , menangis je yang mampu aku laku kn buat masa tu .
sampai umah , abg dah bersiap sedia nak gerak uma pak long .
terus gerak uma pak long .
naik uma pak long .
nampak atok kaku .
terbaring diselimuti kain .
muka tertutup rapat dengan kain .
aku masuk , terus ke atok .
bukak kain yg menyelimuti atok .
atokkkkkk !!!! semalam atok sihat kn !!!
kita makan sate sama2 !
betul ke atok dah takde .
sebak hati .
itu lah satusatu nya atok aku yg tinggal .
tapi sekarang , die pon dah tinggal kn aku .
semalam atok tnye , "adek , bila nak kawen ? atok nak tengok adek kawen"
aku hanya membalas , "nanti lah tok . kumpul duit dulu oke"
dia hanya senyum .
lg dua tahun adek dah plan tok .
tapi nak buat macam mana . atok tak sempat tengok adek .
dapat cium atok buat kali terakhir .
adek harap atok dapat jumpa nenek dgn ayah adek .
rindu sangat2 kat atok saleh , atok kasmari , nenek n ayh .
''Ya allah , kau lah maha segala-galanya ya allah ! kau tempat kan lah mereka dikalangan orangorang beriman.
kau lindungilah mereka dari menerima azab kubur .
kau rahmati lah mereka"
adek tak pernah sekali lupa berdoa untuk atok saleh , atok kasmari , nenek n arwah ayah bila adek sembahyang.
harap kita dapat jumpa lagi pd masa yang lain dan alam yang lain .
adek sayang semua :)

**kenangan**

1991 : arwah ayah meninggal .
start tu arwah  atok n arwah nenek rajin bawa aku n abang ke mana je dorg pegi .
pulau pinang , kelantan .
tu lah destinasi selalu atok n nenek bawa .
sebab kelantan , kampung atok .
selalu atok bawak aku n abg ..
sampai sepupu2 semua cemburu dgn layanan atok terhadap kitorg .
aku nak apa , semua dia bagi .
tak pernah sekali die kecewa kan aku .
start ibu kawen ngn ayah sekarang , kami dah jarang jumpa .
tak tahu kenapa .
sangatsangat jarang jumpa atok n nenek .
maaf kan adek atok , nenek .
tapi sebelum meninggal , mereka sempat jumpa aku .

sekarang , aku tinggal satu nenek !
ye , aku tahu yg hidup semua akan akan mati .
tapi tak puas lagi aku memiliki mereka yg terlalu bernilai buat aku .

so , korang kalau masih ada nenek dan atok , hargai lah mereka .
jaga mereka .
jangan abai kan mereka .
bila mereka tak de , pasti kau rasa kehilangan nya .

No comments: